Vekststrategi & eierstrategi
- Gode transaksjoner krever forberedelse, klargjøring av strategisk retning og konkretisering av partnerstrategier
- Vi bistår eiere, styret og ledelsen med utarbeiding av robuste og gjennomførbare vekststrategier, partnerstrategier, oppkjøpsstrategier og eierstrategier
- Som regel er utarbeidelse og konkretisering av strategi første del av et partnersøkprosjekt
Oppkjøp
- For å oppnå hurtigere lønnsom vekst, styrking av markedsposisjon og/eller inngang i nye markeder kan oppkjøp være en riktig strategi
- Vi bistår styret og ledelsen med gjennomføring av vellykkede oppkjøp: oppkjøpsstrategi inkl. identifisering og prioritering av kandidater, effektive sondering og forhandlinger
- For å lykkes med oppkjøp er det viktig å fokusere på de riktige partnerkandidatene, få frem de reelle synergiene og tilførslene i et eiersamarbeid, skape gjensidig tillitt med motparten, finne gode transaksjonsmodeller og fremdrift og planlegging av realisering av gevinster etter gjennomført transaksjon
Oppkjøp
- For å oppnå hurtigere lønnsom vekst, styrking av markedsposisjon og/eller inngang i nye markeder kan oppkjøp være en riktig strategi
- Vi bistår styret og ledelsen med gjennomføring av vellykkede oppkjøp: oppkjøpsstrategi inkl. identifisering og prioritering av kandidater, effektive sondering og forhandlinger
- For å lykkes med oppkjøp er det viktig å fokusere på de riktige partnerkandidatene, få frem de reelle synergiene og tilførslene i et eiersamarbeid, skape gjensidig tillitt med motparten, finne gode transaksjonsmodeller og fremdrift og planlegging av realisering av gevinster etter gjennomført transaksjon
Salg av bedrift
- Salg av bedrift er noe ikke-profesjonelle eiere gjør sjeldent. Eier av bedrifter som skal selges er i en salgsprosess opptatt av
- At bedriften faktisk blir solgt
- Høyest mulig pris/best mulig betingelser
- Skal påvirke ordinær drift minst mulig
- Konfidensialitet
- Dealpartner bistår eiere med en strukturert og profesjonell gjennomføring av salgsprosessen for å sikre at målene bli oppnådd
- Et vellykket salg krever god forberedelse, fokus på de riktige type kjøperne (gjensidige reelle tilførsler) «trykk i prosessen» og samtidighet i dialog med alternative kjøpere
Typiske kunder
- Større selskaper/konsern med vekstambisjoner
- Private vekstbedrifter
- Private Equity/Investeringsselskaper
Bransjefokus
- Business Services/tjenesteytende næringer
- Teknologi
- Industri
- Aqua